"Som ein gullring i eit grisetryne
er ei fager kvinne utan vit"

- Salomos Ordspraak, 11.22
 




torsdag, januar 20, 2005

Litt tidsihjelslåing

Jeg er plutselig og uforklarlig proppfull av liv, jeg kjeder meg dønn og venter dessuten på at vannet skal koke opp og min superbillige spaghettimiddag med pesto til kan gjøres ferdig. Dessuten er jeg temmelig overtrøtt, ettersom man var på treningssenteret klokka åttenulltre, trente masse og var klar for mer, men måtte springe til time, som jeg kom for seint til. Sånn kan det gå når man gjør seg fin foran speilen.

Så derfor. Her kommer nok en oppsummering av det foregående året. Kun fordi jeg har litt tid å slå i hjel (det er billigspaghetti fra Rema. Tar laaaang tid). Denne er forøvrig rappet av Touretta.

1. Hva gjorde du i 2004 som du aldri har gjort før?
Flyttet til Tromsø. Oppdaget at det går an å leve uten sol. Tok fri hele sommeren (okei, det har jeg gjort før, men ikke etter at jeg ble atten).

2. Holdt du nyttårsforsettene dine, og vil du fortsette å holde dem i år?
Er ikke særlig tilhenger av nyttårsforsetter. Begynte å trene etter jul, men det hang sammen med at det var da studielånet kom (kunne ikke trene gratis ute, nei, jeg bodde på dette tidspunktet i Bergen. Ikke dårlig vær, bare dårlige klær er sagt av noen som aldri har bodd i regnland). Driver fortsatt med dette. Som sagt: Åttenulltre i morges!

3. Ble noen som står deg nær mor/far?
Nei, men jeg fikk beskjed om tre par som skal bli foreldre i 2005.

4. Døde noen som står deg nær?
Ja. Farfar.

5. Hvilke andre land enn Norge besøkte du?
Ved starten av året var planene for utenlandsbesøk store. De resulterte i en tur til Svinesund.

6. Hva ønsker du deg i 2005 som du ikke hadde/fikk i fjor?
Litt mer mot.

7. Hvilken dato vil du huske best, og hvorfor?
Hmmm... Jeg kan ikke komme på noen spesielle datoer. 2004 var ikke noe datoår.

8. Hva er det største du oppnådde?
Jeg tror karakteren på bacheloroppgaven må sies å være det største. Så mye tid, tårer og forbannelse har jeg aldri brukt på noe. Læreren slaktet meg totalt, og etterpå var selvtilliten min på bunn. Men jeg viste dem, jeg klarte det, jeg kan faktisk økonomi, jeg og!

9. Hva er den største fiaskoen?
Det dårlige forsøket på å skaffe meg sommerjobb. Som resulterte i den beste sommeren noensinne. Og at hele livet mitt henger sammen med skolen. Kan bli sliten av mindre.

10. Har du vært syk eller skadet?
Nope.

11. Hva var ditt beste kjøp?
Tja, si det. Jeg brukte mye penger i 2004. Endret og fornyet hele garderoben. Alle skjørta mine. Ballettåskoa. På den fornuftige siden kjøpte sengesett, klipte opp og sydde gardiner og putetrekk til den nye hybelen i Tromsø. Det ble perfekt. Og billig.

14. Hva brukte du mest penger på?
Bortsett fra husleie; klær.

15. Hva gjorde deg virkelig, virkelig, virkelig glad?
At jeg helt sikkert kom inn på master i Tromsø. Bachelorkarakteren. At de fleste vennene mine klumper seg sammen på Østlandet, så det blir enklere å besøke dem.

16. Hvilke sanger vil for alltid minne deg om 2004?
Hmm.. Veit ikke om det er noen spesiell som vil minne meg om akkurat 2004, men det er nok musikk som vil minne meg om spesielle situasjoner.

17. Sammenlignet med samme tidpunkt i fjor, er du ...
Lykkeligere eller ulykkeligere? Lykkeligere. Gjør noe jeg føler jeg mestrer. Fremtiden ser lys ut. I fjor var jeg fryktelig lei av skolen, nå er skole gøy. Studentmiljøet i Tromsø er veldig, veldig bra.
Eldre eller klokere? Tja, begge deler? Noen ganger flasher et blinkende 23tall i neon foran øyna mine. Syns jeg er i ferd med å forferdelig gammel ;)
Tynnere eller tjukkere? Tynnere enn i fjor på denne tiden, men tjukkere enn på det mest veltrente.
Rikere eller fattigere? Rikere.

18. Hva gjorde du for lite av?
Sa i fra. Og kastet meg ut i det ukjente ("Jeg er impulsiv bare jeg får tenkt meg om" er en glitrende beskrivelse av meg).

19. Hva gjorde du for mye av?
Analyserte. Jeg er helt sikkert verdensmester i analysering.

20. Hvordan feiret du jul og nyttår?
Julaften med lillesøs, pappa, kona hans, Helene, David, pluss Helenes kjæreste Antonio og hans far. Eneste som manglet var brodern. Ellers var dagene spredt utover familie og venner. Planen for nyttårsaften var Beate og familien, men de la seg ned med omgangssjuken, så jeg feiret en særdeles edru og rolig nyttårsaften med mamma og lillesøs. Var sjåfør for mormor og morfar i steden.

22. Var du forelsket i 2004?
Nope. Litt betatt, men ikke forelsket.

24. Hva så du helst på TV?
Hm. Ærlig talt; jeg husker ikke. En god film, kanskje. Og nyheter. Sånne kjedelige ting. Så jo en del på såpe også, men det var mest for å drepe tid. Gråt ikke bittert om jeg gikk glipp av en tirsdagskveld på tv2, akkurat.

25. Hater du noen nå som du ikke hatet på denne tiden i fjor?
Tja, teller Nextgentel? Jeg hater sjelden og kort. Men det hender jeg misliker.

26. Den beste boken du leste?
"Piken med perleøredobben", tror jeg. Elsket den. Dessuten fikk jeg en åpenbaring om Henning Mankell og ditto politimann Kurt Wallander.

27. Hva var den største musikalske åpenbaringen?
Øhh.. Ingen, tror jeg. La min elsk på den nye jazzen, Norah Jones & co, men det kom vel egentlig i 2003. Kjøpte No Doubts "The Single" etter jul i fjor, da. Den kan man absolutt like. Men heller ikke det er nytt.

28. Hva ønsket du deg - og fikk?
En fin hybel. Alene. Og Trillekoffert.

29. Hva ønsker du deg - men fikk ikke?
Drill.

30. Den beste filmen du så?
"Requiem for a dream", kanskje. Dessuten gikk "Chocolate" opp for meg i sommer. Det er en se-igjen-mange-ganger-film.

31. Hvordan feiret du bursdagen din?
Kjedeligste bursdagen noensinne. Det var en helt vanlig dag. Gjorde ingenting spesielt what so ever. Fikk ikke engang en presang! (Fikk etterpå, da.)

32. Hvilken enkeltting ville ha gjort hele fjoråret mer tilfredsstillende totalt sett?
Litt mindre bekymring for skolen. Plan for fremtiden er defintivt å ta ting mindre høytidelig. Men all erfaring med meg sier det neppe vil gå.

33. Hvordan beskriver du din egen klesstil i fjor?
Mer gjennomført. Opprydning og hiving/fretexing av skapet mitt. Mange tusenlapper på nye klær. Mer Mariann.

34. Hva holdt forstanden oppe?
Linn. Jenny. Visstheten om "aldri mer økonomi, aldri mer Bergen".

35. Hvilken kjendis likte du best?
Denzel Washington. Han kunne vært faren min, men han ville lurt meg trill rundt om han fant det for godt.

36. Hvilken begivenhet opprørte deg mest?
Politikere som sier det mediene vil høre, lover gull og grønne skoger til psykiatrien, og ikke løfter en finger før neste gang det skjer en forferdelig hendelse. Lite som provoserer meg sånn. Trikkdedrapet i august er et godt eksempel.

37. Hvem savner du?
Bestemor. Og vennene mine hjemme.

38. Hvem var den beste nye personen du ble kjent med?
Nå ble jeg kjent med ganske mange nye personer i år, ettersom jeg flyttet og ikke kjente noen (unntatt Therese&Oddi), men tror nok Susan havner høyt oppe på denne lista.

39. Hvilken nyttig erfaring har du gjort deg?
Det er lov å drikke rødvin på en vanlig torsdag.


- Mariann, kl.17:19
0 comments






 

LINKER
Mathiesens barn
Epla
Everyday people
Familien Bjønnes
Frøken Makeløs
Hannes hjørne
Ikea Hacker
Linda
Millaz
PostSecret
Storrusten
Terje
Vaffelhjerte



ARKIV
BLOGGER
Imperfektum
Feed