"Som ein gullring i eit grisetryne
er ei fager kvinne utan vit"

- Salomos Ordspraak, 11.22
 




lørdag, januar 05, 2008

Hva er det Dagbladet driver med?!

Gro Harlem Brundtland har rotet seg opp i skattesnusk. Det fortalte Dagbladet med store bokstaver for et par dager siden. I går kunne de rapportere at hun tjener 300 000 kroner i timen, og i dag er det det faktum at hun lever i et skatteparadis av dimensjoner som er problemet.

Nå sier ikke jeg at Gro er feilfri, og jeg synes hun skal betale skatten sin. Hvis det er sant at hun tar årslønna til en sykepleier i timen, vel.... Det er temmelig drøyt. Men det er ikke noe jeg er spesielt interessert i å lese om i krigstyper!

Jeg vokste opp med Dagbladet som den eneste faste riksavisa. Jeg leste den selv fra jeg var en ti-elleve år, og jeg sloss med pappa om å nå den først etter middag. For meg var det avisa. Nå, nå blir jeg bare flau, jeg foretrekker faktisk erkefienden VG, som bare er et par hakk bedre. De driver regelrett forfølgelse. Ta for eksempel Valla og Yssen. Okei, Valla var motbydelig selvgod en periode, og hun la kortene til rette for seg ved ikke å innrømme en liten mulighet av skyld under første pressekonferansen. Det å stå beinhardt på at hun ikke hadde gjort noen feil, det er vel den største brøleren hun har gjort i hele sitt liv.

Poenget mitt er ikke at jeg ikke tviler på at Valla har tråkket sin vei opp til makteliten, og at det var helt i orden at medias søkelys ble rettet mot dette. LO, mobbeofrenes forkjemper i arbeidsmarkedet, med et dårlig internt klima, det er ikke bra og må ryddes opp i. Men Yssen, da! Ingen kan vel tvile på at dette var hennes hevn. En hver som noen gang har vært i nærheten av en real catfight, kjente igjen trekkene. Dette burde media ha lukta! I steden for å lage en stygg heksejakt, kunne de laget en ordentlig pressedekning, saklig og viktig, og så blitt ferdig med den. Nå venter vi bare på bok nummer 2 fra Valla, sånn at hun får tatt skikkelig hevn.

Og her er vi tilbake ved utgangspunktet. Jeg er ikke interessert i hva Gro tjener, og jeg bryr meg minimalt om at hun jobber for Pepsi. Det kan faktisk hende jeg synes det er bra, for jeg er så naiv at jeg fortsatt tror sukkerbransjen er snille mennesker. Skattesnyting må gjerne fokuseres på, så lenge det gjøres på en ordentlig måte.

Mitt spørsmål er hvor er det blitt av presseetikken - og pressens egen stolthet?!

- Mariann, kl.09:58
4 comments

Det har lenge vært helt håpløse tilstander blant de største aktørene av norsk presse - dessverre. At de til stadighet ser ut til å velge sensasjonsveien inn i en hver sak, er intet annet enn kvalmende. At folk fortsetter å kjøpe dette ukritiske jaget etter store overskrifter, "hook, line and sinker", er for meg fantastisk. Jeg kan bare ikke fatte eller begripe hvor "folk flests" fornuft har tatt veien.

Måten vi nå til dags ser ut til å tenke at ingenting er hellig, er jo rett og slett farlig. Uten tanke for å finne den egentlige bakgrunnen for noe, tramper tablodiene inn og lager enda mer helvete, bare for å ha mer å skrive om dagen etter - og om mulig i enda større typer. Inn i folks liv og på andre menneskers verdighet. Hvis det er slik at "sannheten skal fram", har de sannelig en vei å gå. Personhets er etter min mening en sannhet som ikke trenger å se dagens lys i noen som helst sammenheng (se nå bare på behandlingen Marit Bjørgen får..).

Tabloidpressen kan ikke lenger regnes som en del av den fjerde statsmakt. De minner mer om den største sladrekjerringa på ungdomsskolen som alltid skulle gjøre seg interessant ved å lage sin egen vri på sannheten.

SÅ DET SÅ ;)

By Blogger Linn Maria, at 5:25 PM  

Her har jeg egentlig bare lyst til å hoppe opp og ned og rope "WORD!", i hvert fall virituelt. Det som irriterer meg mest er at folk faktisk leser dette (eller det gjør de kanskje ikke, DB må igjen kutte en 50-60 årsverk - også lurer de på hvorfor!).

By Blogger Mariann, at 9:23 AM  

Hehe, kanskje ender de opp med å måtte kutte inntil det sitter en fis igjen på kontorene der og klippe-limer fra Se&Hør. Hadde sikkert vært de som kjøpte det også ;)

By Blogger Linn Maria, at 3:06 PM  

Norsk presse har knekt koden i å få oss til å kjøpe dritten. Og det faktum at vi har alt for mye penger og kjøper hva som helst ukritisk har kanskje også noe å si. Det egentlige problemet er vel kjøperne, altså oss (kanskje ikke oss 3 da, jeg kjøper hvertfall aldri aviser). Ting tyder jo på at Ola og Kari kjøper avisene, desverre.

By Anonymous Anonym, at 12:36 PM  






 

LINKER
Mathiesens barn
Epla
Everyday people
Familien Bjønnes
Frøken Makeløs
Hannes hjørne
Ikea Hacker
Linda
Millaz
PostSecret
Storrusten
Terje
Vaffelhjerte



ARKIV
BLOGGER
Imperfektum
Feed