"Som ein gullring i eit grisetryne
er ei fager kvinne utan vit"

- Salomos Ordspraak, 11.22
 




tirsdag, april 06, 2010

Om å være tenåring igjen

Jeg liker å innbille meg at jeg har lest krim denne påska, men strengt tatt har jeg ikke det. Jeg liker å tenke at jeg i hvert fall har lest kvalitetsfantasy de siste tre ukene, men jeg i grunn ikke det heller. Jeg har lest Twilight-sagaen. Kvalitetsbøker for tenåringsjenter og jenter som husker tilbake til den gangen de var tenåringer, bøkene som får tenåringsfetteren til å grine på nesa fordi de er så ”jentete”.

Da U innrømte at hun hadde både kjøpt og lest alle bøkene, himla jeg med øya. Da hun påsto de var bra, rista jeg litt oppgitt på hodet. Da det viste seg at venninne-uten-konsentrasjon hadde fått låne dem, slo det meg at de kanskje passet for meg også. Etter en høst og vinter med kaos og usikkerhet på de fleste kanter, var roen til å sitte med intellektuell litteratur relativt liten. Dersom jeg ikke likte bøkene, kunne jeg jo alltids bare legge dem fra meg.

Den første boka var helt grei. Passe spennende, passe romantisk, men litt for mye tenåring for min del. Jeg lånte bok to under tvil. Og glemte helt at jeg tvilte til jeg var ferdig med de drøyt 2500 sidene. Vi snakker kyss, klapp og klem på høyt nivå, å flette dine egne drømmer sammen med din elskedes, selvoppofrelse og klissete kjærlighet fra ende til annen. Det er rivalisering og drap, mystiske skikkelser og vakre mennesker. Han setter henne foran sitt eget liv, hun har det best når hun ligger tett, tett inntil han. Det er tvers igjennom en fantastisk kjærlighetshistorie for en fjortis, tett sammenvevd med spenning og mystikk. Lidenskapen er enorm og ubeskrivelig, men allikevel beskrevet gjenkjennelig bra når fem måneder passerer på fem blanke ark. Det finnes opptil flere kvalmende kyssescener, hvor han må styre sitt enorme begjær for ikke å skade henne, men ikke en eneste intim beskrivelse av sex, som de for øvrig ikke er i nærheten av før etter at de har gifta seg. Historien spiller på alle de riktige strengene, og tenåringsjenta dypt inne i meg har hoppet frem i all sin hormonelle glede. Jeg har lest til jeg sovnet, jeg har drømt om vampyrer, og jeg har begynt å lese omtrent i det sekundet jeg våknet.

Nå sitter jeg litt nummen tilbake, litt sånn som man blir når man har møtt litteratur man blir glad i. Jeg har ingen problemer med at det bare er fire bøker, men jeg er allikevel litt trist. For…. Nå er det jo ikke mer!

Men jo da, det er det. Hollywood vet å suge penger ut av gode historier, og har selvfølgelig plukket opp bøkene for lenge siden. Kjæresten (som for øvrig føler seg litt oversett) og jeg avrundet påsken med film nummer én. Film nummer to er å finne i butikken, og film nummer tre, den kommer snart på kino. Og da! Da skal jeg være der! Og jeg gleder meg!

Så hvis noen spør meg: Jeg har hatt en fantastisk påske!

(Men i filmen er Emmet mye kjekkere enn Edward, bare så det er sagt!)

- Mariann, kl.16:22
0 comments






 

LINKER
Mathiesens barn
Epla
Everyday people
Familien Bjønnes
Frøken Makeløs
Hannes hjørne
Ikea Hacker
Linda
Millaz
PostSecret
Storrusten
Terje
Vaffelhjerte



ARKIV
BLOGGER
Imperfektum
Feed