"Som ein gullring i eit grisetryne
er ei fager kvinne utan vit"

- Salomos Ordspraak, 11.22
 




mandag, juli 19, 2010

Om samboerlivets utfordringer (eventuelt om bokhyller)

Nå har vi bodd cirka seks måneder i rekkehuset, og tilsvarende mange måneder i ulike varianter av kaos. Eller. Da vi flyttet inn, var vi ganske raske med å få tak i Billy-hyller og annet nødvendig stæsj fra IKEA, for på den måten å få ting opp fra gulvet. Resultatet ble et fint og relativt rent gulv, men med utrolig rotete hyller.

En murrende irritasjon over dette, kombinert med at svigers kommer på sommerferiebesøk om kortere og kortere tid, førte til at vi begynte å rydde.

Første del besto i å flytte alt ut på gulvet. Det var lett. Neste del besto i å flytte alt tilbake i hyllene, men denne gangen på en ryddig og oversiktlig måte, aller helst i et system som vi begge kunne finne frem i. Det var ikke så lett. Vi begynte med å utsette det til tirsdag (til vår latskaps forsvar var dette søndagen før det helt vanvittige tordenværet, så luften var omtrent til å svømme i, og vi hadde bakt brød, boller og muffins, fryst ned fire glass med krydder fra hagen, kvistlakka oppussingsprosjekt, knust frontruta på komfyren og spruta mesteparten av kvistlakken i boksen utover oppussingsprosjektet, undertegnede og garasjen, alt dette før man rakk å begynne på middagen).

Uansett. Tirsdag kom, og vi sto foran haugene med bøker, spill, utklipp, bilder og rot. Det var da vi oppdaga utfordringen. Vi hadde ikke samme systemforståelsen.

Jeg sorterer (nesten) alltid etter høyde, fordi det ser estetisk pent ut. Eventuelt kan jeg sortere alfabetisk, men altså, aller helst etter høyde. Deretter sorterer jeg etter sjangere, f.eks. favorittbøker, temabøker, reisebøker, diktbøker, vanlige bøker, barnebøker osv. På den måten vet jeg at favorittbøkene til Isabel Allende står i samme hylle, men ikke ved siden av hverandre, fordi de har forskjellig format (forøvrig helt utrolig irriterende at det ikke bare kan gis ut standardstørrelser på pocket).

Det viste seg at Kjæresten ikke fant dette like logisk. Etter litt diskusjon innså jeg at han hadde rett, og vi har derfor sortert etter "hans", "mine" og "felles, ikke lest" (uten at begge vil lese alle de ikke-lest-bøkene, ei heller har vi lest alle bøkene i hverandres hyller, men det kan det jo hende vi har lyst til senere, og da vet vi hvor de står).

Og med det senket roen seg igjen over rekkehuset.

P.S. Til min svigerfamilies forsvar skal det sies at jeg er særdeles fornøyd med dem, og jeg gleder meg til å få dem på besøk. Vi må bare rydde litt først.

- Mariann, kl.20:43
0 comments






 

LINKER
Mathiesens barn
Epla
Everyday people
Familien Bjønnes
Frøken Makeløs
Hannes hjørne
Ikea Hacker
Linda
Millaz
PostSecret
Storrusten
Terje
Vaffelhjerte



ARKIV
BLOGGER
Imperfektum
Feed