"Som ein gullring i eit grisetryne
er ei fager kvinne utan vit"

- Salomos Ordspraak, 11.22
 




søndag, januar 01, 2006

2005-oppsummering (og godt nytt år til alle sammen)

Egentlig og strengt tatt burde jeg gjøre som familien Bjønnes og skrive måned for måned, med bilder og artige anekdoter, men det gidder jeg altså ikke. Derfor gjør jeg i år som i fjor, og kopierer villig vekk fra Lill.


1. Hva gjorde du i 2005 som du aldri har gjort før?

Flytta til Berlin. Og dansa dirtydancingdans til dirtydancingsang. I Berlin. Drakk rosa øl. Og øl med sitronsmak.

2. Holdt du nyttårsforsettene dine, og vil du fortsette å holde dem i 2006?
Tja, jeg hadde vel et om å feste mer, hadde jeg ikke? Mener å huske det. I så tilfelle har man definitivt oppfyllt det, noe som ærlig talt ikke var særlig vanskelig. Dog roet det seg noe etter en heidundrende klassefest, men den sosiale tilværelsen har mangedoblet seg på alle måter etter at man forflyttet seg 250 mil sørover. Det er umulig å være i Berlin uten å ha et sosialt liv. Sånn er det bare.

3. Ble noen som står deg nær mor/far?
2005 blir nok stående som det store babyåret når det gjelder meg og mine venner. Det begynte med at Paal Christian og Anita fikk Astri Helene på selveste kvinnedagen, før Irene og Glenn fikk Kamilla fire dager senere. Terje og Linda avrundet det hele med å få Anje 13. mars. I tillegg var det opptil flere gamle skolevenninner som dukket opp med barnevogn og/eller store mager.

4. Døde noen som står deg nær?
Nei.

5. Hvilke andre land enn Norge besøkte du?
Jeg var noen feriedager på hyttetur i Sverige, sammen med Linda, Terje, Anje, Inge, Tanja, Une og Ketil. Jah, også bor jeg jo for tiden i Tyskland, da. Nevnte jeg det? ;)

6. Hva ønsker du deg i 2006 som du ikke hadde/fikk i 2005?
En tittel. Oppgaven skal leveres, og papiret med "Master i Statsvitenskap" skal holdes i hånden innen dette året er omme! Og i samme åndedrag hadde det vært fint hvis noen fra f.eks. Veritas eller Statoil var på tråden og bønnfalte meg om å begynne på CSR-avdelinga deres. Som selvsagt ligger i Oslo-området.

7. Hvilken dato vil du huske best, og hvorfor?
Vel, 8., 12. og 13. mars står ganske klart i hukommelsen min, i hvert fall tre tekstmeldinger som tikket inn (se innlegg om nybakte foreldre). Ellers er 14. august lett å huske, da tok jeg steget ut i den store vide verden. Hm. Jeg husker mange episoder, men må tenke litt for å finne datoene. Tells det da? De fleste minner er i hvert fall knyttet opp i mot personer, og de aller, aller fleste er positive - og det må jo være bra?

8. Hva er det største du oppnådde?
Jeg gjorde det jeg har drømt om siden ungdomsskolen. Jeg flyttet til Berlin, lærte meg tysk og oppdaget at verden egentlig ikke er så skummel som den kan virke som.

9. Hva er den største fiaskoen?
Forsøkene på å lære å slappe av og stresse ned når det kommer til skole. At verden ikke raser sammen fordi om jeg har eksamen. Jeg har vel innsett at jeg aldri kommer til å forstå dette, men jeg skulle virkelig, virkelig ønske jeg sluttet med svettetokter og jernteppe.

10. Har du vært syk eller skadet?
Ikke noe som ikke kan kureres på sikt. Heldigvis og bank i bordet.

11. Hva var ditt beste kjøp?
Ku. I Afrika. Jeg ga den i julegave. Den ble ikke spesielt godt mottatt, men det var inneforstått da den ble gitt bort. Dessverre må det sies at budskapet jeg forsøkte å legge ved, falt på betonggulv og vel så det, men litt fikk jeg da sagt. Og en familie i Afrika har nå en ku til å hjelpe seg gjennom hverdagen.

12. Hva brukte du mest penger på?
Nødvendige ting som husleie og busskort. Dernest står nok sosiale greier høyt på lista. Kaffedrikking, øl, ferier og annet gøy. Og litt shopping.

13. Hva gjorde deg virkelig, virkelig, virkelig glad?
Denne dagen. Og ellers hver gang man skjønner at alt vanskelig har lønt seg på sikt. Og gode tekstmeldinger hele jula igjennom.

14. Hvilke sanger vil for alltid minne deg om 2005?
"Aurélie" av Wir Sind Helden

15. Sammenlignet med samme tidpunkt i fjor, er du …
Lykkeligere eller ulykkeligere? Lykkeligere.
Eldre eller klokere? Klokere. Særlig på ting jeg ikke visste jeg kunne lære.
Tynnere eller tjukkere? Tynnere, faktisk. Sånn går det når man betaler ufattelig mye for å trene.
Rikere eller fattigere? Definisjonsspørsmål.

16. Hva gjorde du for lite av?
Sa i fra.

17. Hva gjorde du for mye av?
Analyserte. Må lære meg å slutte med det.

18. Hvordan feiret du jul og nyttår?
Hos mormor og morfar, med Mamma, Line og Jan Olav, samt Jølle.

19. Var du forelsket i 2005?
Kanskje. Kommer litt an på hva man regner som forelskelse. Men man fikk så definitivt hjertebank

20. Hva så du helst på TV?
Film. Første halvdel av 2005 besto av en humørsyk antenne som bare viste NRK, og bare når den var grei. For tiden bor man uten TV. Dermed har det blitt mye film på DVD. Har dog sett Heia Tufte i jula, og må si at det programmet nok hadde havnet høyt på lista.

21. Hater du noen nå som du ikke hatet på denne tiden i fjor?
Nei. Jeg liker ikke å hate. Mennesker jeg ikke liker, holder jeg meg vanligvis borte fra. Og jeg tolerer de stort sett.

22. Den beste boken du leste?
Skal vi se... "Bienes hemmelige liv" er veldig fin. Annerledes bok om rasisme i USA på sekstitallet. Harry Potter 6 havner jo også høyt på lista, men må ærlig innrømme at jeg begynner å bli litt lei nå. Etter å ha lest alle seks bøkene på engelsk på forsommeren, og deretter 1, 5 og 6 på tysk i høst, har jeg på en måte blitt litt mettet.

23. Hva var den største musikalske åpenbaringen?
Hmmm... Jeg liker som nevnt "Wir Sind Helden". Men om det er noen musikalsk åpenbaring, akkurat, det kan jo kanskje diskuteres.

24. Hva ønsket du deg - og fikk?
Tøfler!! Og oppmerksomhet :)

25. Hva ønsker du deg - men fikk ikke?
Kjæreste. Men 2006 har bare såvidt begynt ;)

26. Den beste filmen du så?
Har sett ufattelig mange filmer den siste tiden, nesten alle på kino. Allikevel står det helt stille i hodet mitt. Jo. Man liker så definitivt "Stolthet og fordom" av Jane Austen. Norsk tittel, ettersom man sliter med å huske og uttale tittelen på engelsk.

27. Hvordan feiret du bursdagen din?
Med nye venner på kafé og restaurant i Berlin.

28. Hvilken enkeltting ville ha gjort hele året mer tilfredsstillende totalt sett?
Litt mindre regn i mai i Tromsø.

29. Hvordan beskriver du din egen klesstil i 2005?
Litt mer gjennomført, kanskje? Særlig etter at man fikk ultrakule, røde støvletter i julegave av mamma.

30. Hva holdt forstanden oppe?
Linn og Jenny. Og alle de andre gode vennene, selvsagt.

31. Hvilken kjendis likte du best?
Synes i grunn hele gjengen i Tufte var ganske sjarmerende. Og på det motsatte plan: John Arne Riise ville i hvert fall ikke sjarmert meg etter bruken tekstmeldinger i sommer.

32. Hvilen begivenhet opprørte deg mest?
Offisiell eller privat? Offisielt var det alle naturkatastrofene. Jeg blir helt nummen i kroppen når jeg tenker på tsunamien, orkanene og jordskjelvene. Og samtidig så mettet.

Den private er litt for privat til at jeg har lyst til å nevne den her.

33. Hvem savner du?
Bestemor.

34. Hvem var den beste nye personen du ble kjent med?
Hah. Det går nok ikke. Jeg endrer den til de, og nevner i fleng; Susan, Heli, alle fra språkklassen, Jenny, Katja, og helt på slutten; Bart.

35. Hvilken nyttig erfaring har du gjort deg?
Verden er ikke så skummel som den ser ut.

36. Sitér en sangtekst som oppsummerer året?
Jeg kommer ikke på noen. Gjorde ikke det i fjor, heller. Nå skal jeg besøke oldemor.

Et godt nytt år til alle sammen :)


- Mariann, kl.15:35
2 comments

Ønsker deg en staselig nytt år, du heldige berliner. La det fylles av rødvinsklukking, vakre syn for øyet, og helst en mann som blir deg kjær.

Kram kram,
Silje.

By Anonymous Anonym, at 5:25 PM  

Godt nyttår! =D

By Blogger Linn Maria, at 9:55 PM  






 

LINKER
Mathiesens barn
Epla
Everyday people
Familien Bjønnes
Frøken Makeløs
Hannes hjørne
Ikea Hacker
Linda
Millaz
PostSecret
Storrusten
Terje
Vaffelhjerte



ARKIV
BLOGGER
Imperfektum
Feed