"Som ein gullring i eit grisetryne
er ei fager kvinne utan vit"

- Salomos Ordspraak, 11.22
 




søndag, december 24, 2006

Oppsummering

I fjor og året før, og også i år. Man kan vel snart kalle det en tradisjon.


1. Hva gjorde du i 2006 som du aldri har gjort før? Fullførte en utdannelse. Begynte å søke etter en ordentlig jobb. Voksenting.
2. Holdt du nyttårsforesettene dine. Og vil du lage nye? Jeg hadde ingen, tror jeg. Og ikke har jeg tenkt til å lage noen, heller.
3. Ble noen som står deg nær mor eller far? Nope. Ikke i år. Men neste år.
4. Døde noen som sto deg nær? Nei, heldigvis ikke.
5. Hvilke land har du besøkt det siste året? Tyskland, Nederland og Sverige. Tror ikke det er flere.
6. Hva ønsker du deg neste år som du har savnet? En fast jobb, en ordentlig inntekt. Mitt eget sted å bo.
7. Hvilke datoer i 2006 vil du aldri glemme, og hvorfor? 11. desember, da var jeg endelig ferdig utdanna. Og 13. oktober. Muhammad Yunus og Grameen Bank fikk Nobels Fredspris. Det var stort.
8. Hva er det største du har oppnådd i år? Mastergraden min. Også har jeg skjønt hvor utrolig mange venner jeg egentlig har. Det var jeg ikke klar over.
9. Hva var din største nedtur? Kommer ikke på noen store nedturer.
10. Har du vært syk eller skadet? Har jo disse "weiche Frauenarmen", da. Den nye folkesykdommen.
11. Hva var ditt beste kjøp? Flybilletter.
12. Hvem fortjener din hyllest for oppførselen sin? Mamma. Hun holdt ut med meg. Og Ragnhild, som hele tiden donerer nye klær til meg, og dessuten stilte sengen sin til disposisjon de fem siste ukene av året.
13. Hvem sin oppførsel gjorde deg nedstemt/lei deg? Akkurat den er privat.
14. Hva gikk mesteparten av pengene dine til? Klær, reiser, mat. Venneting som koster litt. Og sparekontoen (faktisk)
15. Hva gjorde deg veldig veldig veldig oppspilt og glad? Da Muhammad Yunus fikk Fredsprisen. Det var omtrent som om jeg fikk den selv. Og at jeg endelig leverte. Pluss en del andre ting, men de kommer jeg ikke på akkurat nå. Jeg har en tendens til å bli veldig, veldig oppspilt når jeg blir glad.
16. Hvilken sang [artist] vil alltid minne deg om 2006? Seigmenn og "Döderlein", Slottsfjellfestivalen. Og Don Juan Dracula.
17. Sammenlignet med denne tiden i fjor, er du ...a) Gladere eller mer nedstemt? Tja, ganske det samme. Men gleder meg mer til 2007 enn jeg gjorde til 2006. b) Tynnere eller tykkere? Tynnere. Og nå er det nok. c)Rikere eller fattigere? Rikere. Ingen tvil om det, etter at jeg fikk konfirmasjonspengene i retur (jada, jeg har dem enda).
18. Hva skulle du ønske du gjorde enda mer av? Slappa av. Selv om jeg faktisk ble flinkere i løpet av året. Gråt ikke før muntlig, engang. Nære på tells ikke.
19. Hva skulle du ønske du gjorde mindre av? Analyserte. Men ble flinkere på dette feltet også. Faktisk.
20. Hvordan vil du tilbringe julen? En rolig intro med familien, og en heidundrandes avslutning med venner (foreløpig fest fredag,lørdag og søndag. Godt man har mandagen å komme seg på).
21. Ble du forelsket i 2006? Denne er litt omdiskutabel.
22. Hvor mange one-night stands hadde du? Haha. Det har dere jamen ikke noe med.
23. Hva var ditt favorittprogram på TV? Koht i familien. Og Doctor House. Samt oppdaget Six feet Under og Sopranos. Jeg er en NRK-jente, ingen tvil om det.
24. Hater du noen nå som du ikke hatet på denne tiden i fjor? Jeg hater veldig sjelden. Misliker, joda, men hater? Nei.
25. Hvilken bok er den beste du har lest i år? Må være "The Kite Runner". Den har gjort et vanvittig inntrykk. Dessuten avrundet jeg året med "Paula" og "Åndenes Hus" av Isabell Allende. De er også "up there".
26. Hva var årets beste musikalske oppdagelse? Slottsfjellfestivalen!
27. Hva ønsket du deg – og fikk? Leatherman
28. Hva ønsket du deg – og ikke fikk? Ny veske.
29. Hva var årets beste film? Jeg digga KillBill 1&2. Så begge for første gang i november.
30. Hva gjorde du på bursdagen din? Lå som et slakt i sofaen til Linda og Terje, mens gode venner feiret meg på alle kanter. Veldig vellykka. Må definitivt gjentas (neste gang med mer energi fra min side).
31. Hvilken enkeltting/-person har gjort året mye mer tilfredsstillende? Kafébesøk på Maskinistenes.
32. Hvordan vil du beskrive klesstilen din? Casual-klassisk, kanskje?
33. Hva har holdt deg i mental balanse? Haha, Une! Denne har du fortjent!
34. Hvilken kjendis likte du best? Husker ikke.
35. Hva i politikken har opprørt deg mest? Manglende satsning på psykiatri (hvor lang tid tar det før det skjer et nytt mord?). Og de fine ordene innsparing, kutt og effektivisering i helsevesenet.
36. Hvem savner du? Bestemor.
37. Hvem var den beste nye personen som kom inn i livet ditt? Tove&Tine rager høyt!
38. Fortell en viktig livsvisdom du har lært i år? At det ordner seg for snille jenter. Det gjør virkelig det.
39. En sangtekst som oppsummerer året
"Det skal være langt på kveld,
dagen ska'kke være noen baby
dette har de gledd seg til
takker "ja, men
ikke mer vin"
samles i en gammel liturgi
damer ruter, damer grå
gift og skilt og fri
disse halve setningers gudinner
de e venninner.
***
Alle ord som her blir sagt
lukkes ikke ut av dette rommet
Sånn er alt tilrettelagt
For at samtalen får lov å komme
Gråt og latter slanger seg omkring
Liksom serpentina over bordet og slår ring
om de halve setningers gudinner
som e venninner"
- Kari Bremnes (fritt etter hørselen)

- Mariann, kl.15:46
0 comments






 

LINKER
Mathiesens barn
Epla
Everyday people
Familien Bjønnes
Frøken Makeløs
Hannes hjørne
Ikea Hacker
Linda
Millaz
PostSecret
Storrusten
Terje
Vaffelhjerte



ARKIV
BLOGGER
Imperfektum
Feed