"Som ein gullring i eit grisetryne
er ei fager kvinne utan vit"

- Salomos Ordspraak, 11.22
 




torsdag, december 20, 2007

I tradisjonens tro

I år som i fjor, forfjor og året før der.

Året som gikk
1. Hva gjorde du i 2007 som du aldri har gjort før? Fikk ordentlig jobb. Kjøpte min helt egen leilighet.

2. Holdt du nyttårsforesettene dine? Og vil du lage nye? Det nærmeste jeg kom var en standhaftig tro på at 2007 skulle gå 2006 en høy gang, og slik ble det da også. Ser ingen grunn til at ikke 2008 skal bli minst like bra!

3. Ble noen som står deg nær mor eller far? Jepp. Og neste år er igjen et babyår. Foreløpig satser vi på treff i mars, april og juli.

4. Døde noen som sto deg nær? Nei (bank-bank)

5. Hvilke land har du besøkt det siste året? Sveits og Sverige.

6. Hva ønsker du deg neste år som du har savnet? Orden på økonomien, kanskje.

7. Hvilke datoer i 2007 vil du aldri glemme, og hvorfor? 9. mars. Det var den dagen jeg først rygga på noen uten å skrape opp bilen, og deretter kjørte på en skrue. Vi var fire jenter på hyttetur, det var litt av en utfordring.... Og forøvrig var det den dagen Valla gikk av (det jeg ikke har fortalt at jeg alltid husker Vallasaken først - deretter dato - for så å komme på alle komplikasjonene med hytteturen. Som forøvrig ble særdeles vellykket).

8. Hva er det største du har oppnådd i år? Ting har falt på plass.

9. Hva var din største nedtur? Jeg har ikke hatt så mange nedturer i år.

10. Har du vært syk eller skadet? Særdeles lite.

11. Hva var ditt beste kjøp? Leiligheten! Og en finfin 50-talls kjole på H&M (det strider egentlig i mot enhver naturlov å finne en slik kjole som faktisk passer akkurat når man trenger det og akkurat i rette prisklassen).

12. Hvem fortjener din hyllest for oppførselen sin? Tove!

13. Hvem sin oppførsel gjorde deg nedstemt/lei deg? De fortjener ikke å bli hengt ut her.

14. Hva gikk mesteparten av pengene dine til? Oppussing og møbler. På kjøkkenet ble det f.eks. lagt fem lag sparkel og fire lag med maling før skapdørene ble noenlunde bra. Slik koster penger (men så arvet man det kjøkkenbordet man lærte å spise ved. Det var jo økonomisk. Og nostalgisk og fint).

15. Hva gjorde deg veldig, veldig, veldig oppspilt og glad? Da jeg fikk fast jobb.
Da begynte jeg å gråte på regnskapskontoret.

16. Hvilken sang [artist] vil alltid minne deg om 2007? Thomas Dybdahl med KORK på Øya-festivalen. Vanligvis synes jeg Dybdahl er usannsynlig kjedelig, men sammen med Kringkastingsorkesteret ble det utrolig bra. Irriterende nok har de ikke spilt inn cd sammen.

17. Sammenlignet med denne tiden i fjor, er du ...a) Gladere eller mer nedstemt? Gladere. Jeg har trygghet i livet mitt, leilighet, jobb. Men jeg var mer letta i fjor. Da var jeg jo nyutdanna! b) Tynnere eller tykkere? Akkurat passe mye tykkere. c)Rikere eller fattigere? Hehe. Veldig mye fattigere.

18. Hva skulle du ønske du gjorde enda mer av? Slappet av. Til neste år blir det ferie!

19. Hva skulle du ønske du gjorde mindre av? Blitt litt mindre frustrert over ting jeg uansett ikke får gjort noe med.

20. Hvordan vil du tilbringe julen? Med mamma og mormor og morfar. Nyttårsaften med en masse venner. Og litt alkohol.

21. Ble du forelsket i 2007? Var i hvert fall farlig nære.

22. Hvor mange one-night stands hadde du? Sexlivet mitt er heldigvis bare mitt.

23. Hva var ditt favorittprogram på TV? Dr. House.

24. Hater du noen nå som du ikke hatet på denne tiden i fjor? Jeg hater ikke. Men jeg kjenner et par stykker jeg burde fortalt et og annet.

25. Hvilken bok er den beste du har lest i år? I 2006 leste jeg fem-seks utrolig bra bøker, og hele 2007 besto på sett og vis på jakt etter bøker som var like bra. Det fant jeg ikke. Derfor må jeg si en av de samme som i fjor (som jeg faktisk leste om igjen i april i år, bare seks måneder etter at jeg pløyde gjennom den første gang): "Åndenes hus" av Isabel Allende. Den beste nye boka er nok "Elleve minutter" av Paulo Coelho. Tilleggsopplysning: Som ble påpekt i kommentar bør vel Harry Potter 7 nevnes. Det er sannsynligvis den boka jeg har gleda meg mest til i hele mitt liv. Imidlertid likte jeg den ikke så godt som jeg trodde (ja, og det tør jeg å si!). Heier fortsatt på Coelho og Allende.

26. Hva var årets beste musikalske oppdagelse? James Morrison

27. Hva ønsket du deg – og fikk? Relevant, fast jobb. Og leilighet.

28. Hva ønsket du deg – og ikke fikk? Vet ikke, det har ikke vært jul enda.

29. Hva var årets beste film? Jeg husker at jeg var en del på kino i sommer, men jeg aner ikke hva jeg faktisk så.

30. Hva gjorde du på bursdagen din? Spiste lunsj med tre venninner på Godt brød, deretter kombinert innflyttings- og bursdagsfest. Veldig vellykket! Ja, også spleiset jeg uvitende to venner.

31. Hvilken enkeltting/-person har gjort året mye mer tilfredsstillende? Å treffe igjen gamle kjente fra høgskoletida. Utvide partygrunnlaget mitt betraktelig. Dessuten alle venninnene som alltid stiller opp.

32. Hvordan vil du beskrive klesstilen din? Utslitt. Jeg trenger nye klær!!

33. Hva har holdt deg i mental balanse? Une! Også Tove :)

34. Hvilken kjendis likte du best? Går det an å si Aung San Suu Kyi og hennes like? Kanskje ikke kjendiser på lik linje som Brad Pitt, men mye, mye tøffere.

35. Hva i politikken har opprørt deg mest? Litt for lite. Det er bekymringsverdig. Men jeg skrev et sinna innlegg om voldtektsmenn og overgrep, og er fortsatt beinhard på at vi har for lavt nivå på den slags forbrytelser her til lands.

36. Hvem savner du? Utover bestemor og farfar; Venninne på andre siden av havet, og våre lørdagskaféturer. Det er ingen som kan kommentere Frognerfruene som oss.

37. Hvem var den beste nye personen som kom inn i livet ditt? Mange, men Kjersti rager selvfølgelig høyt. Strengt tatt ble vi kjent i fjorhøstes, men det tells ikke. Meget god samtale- og treningspartner, samt fnisende støtte når ender i ufrivillig flørt med spinnigtrener. Også har man alle disse nygamle studievennene man gjenoppdaget, og de nye det førte med seg.

38. Fortell en viktig livsvisdom du har lært i år? Det er faktisk sant, det alle har sagt hele tiden.

39. En sangtekst som oppsummerer året: Tja. Skal si i fra hvis jeg kommer på noen.

- Mariann, kl.20:28
3 comments

Hoho, må jo inn og kommentere litt her:
pkt 25: Hallo Harry Potter??!!!
pky 33: Takker fro æren av å bli nevnt. Ketil påstår at jeg alltids kan bli psykolog på heltid;)

By Anonymous Anonym, at 11:42 AM  

Savner deg også!

By Blogger Linn Maria, at 3:52 PM  

Une: Pkt 25: tatt til etterretning. Pkt 33: Jeg gir referanse når som helst ;)

Linn: Jeg vet :)

By Blogger Mariann, at 4:07 PM  






 

LINKER
Mathiesens barn
Epla
Everyday people
Familien Bjønnes
Frøken Makeløs
Hannes hjørne
Ikea Hacker
Linda
Millaz
PostSecret
Storrusten
Terje
Vaffelhjerte



ARKIV
BLOGGER
Imperfektum
Feed