"Som ein gullring i eit grisetryne
er ei fager kvinne utan vit"

- Salomos Ordspraak, 11.22
 




søndag, december 27, 2009

På oppfordring - en oppsummering!

Tidligere år kan hentes her, her, her, her eller her. Jeg aner en sammenheng, gitt.

1. Hva gjorde du i 2009 som du aldri har gjort før?
Ble samboer. Dro på venninnetur til det store utland.

2. Holdt du nyttårsforesettene dine? Og vil du lage nye?
Kan ikke huske at jeg hadde noen. Har heller ingen planer om å lage nye. Hørte noen si at de unge er generasjonen uten nyttårsforsett, og det er vel kanskje sant.

3. Ble noen som står deg nær mor eller far?
Jepp. Man ble tante på kjærestesida.

4. Døde noen som sto deg nær?
Noen ganger kommer døden som en lettelse, og oldemor fikk endelig slippe på slutten av året.

5. Hvilke land har du besøkt det siste året?
Italia, Frankrike

6. Hva ønsker du deg neste år som du har savnet?
Grillmat fra egen grill i egne hagemøbler på egen platting i egen hage. Hage og platting er alt sikret.

7. Hvilke datoer i 2009 vil du aldri glemme, og hvorfor?
25. januar, fordi det var en veldig fin dag, med slapsevann og pølse og pølse og pommes frites som nødløsning til lunsj, besøk på Folkemuseet, Fram og Kontiki. Å ha med en 28-åring som aldri hadde vært på disse nasjonalklenodiene av noen museer var ganske spesielt for meg som ble busset dit allerede på barneskolen.

8. Hva er det største du har oppnådd i år?
Min nye jobb, i og med at jeg var en telefonsamtale fra ikke å søke, og bare slang inn en søknad, sånn i tilfelle. Ergo: Det skader så definitivt ikke å søke!

9. Hva var din største nedtur?
Alle de tusen visningene vi hadde uten salg. Og at måtte selge langt under takst (men fikk solgt!).

10. Har du vært syk eller skadet?
Hadde en sykdomsrunde i februar, hvor venninnes prevensjonsfremmende baby smittet med øyekatarr, mens Kjæresten kom trekkende med forkjølelse. Samtidig.

11. Hva var ditt beste kjøp?
Det fantastiske rekkehuset med tre etasjer, platting, hage, kveldssol OG nesten-skaukant. Og hvis vi snakker om mer "vanlig kjøp": Det kjempefine blomsterskjørtet fra Desigual, avdeling Marseille. Og de veldig fine knappestøvlettene kjøpt på salg i januar.

12. Hvem fortjener din hyllest for oppførselen sin?
Kjæresten ;)

13. Hvem sin oppførsel gjorde deg nedstemt/lei deg?
Tja. Same person as last year.

14. Hva gikk mesteparten av pengene dine til?
Ferie! Venninnetur til Marseille og Kjæresteferie til Sorrento. Også husleie og rekkehuskjøp og meglertjenester og slike kjedelige ting.

15. Hva gjorde deg veldig, veldig, veldig oppspilt og glad?
Da rekkehuset ENDELIG ble vårt, etter ti dager med forkjøpsrett! Vi snakker tårevåt jubel og kaste-seg-om-halsen-filmscener på Grønland.

16. Hvilken sang [artist] vil alltid minne deg om 2010?
Katzenjammer, "A bar in Amsterdam". De hørte vi plutselig to ganger i Italia. Tøft.

17. Sammenlignet med denne tiden i fjor, er du ...
a) Gladere eller mer nedstemt? Ikke fullt så nyforelska, men i hvert fall veldig glad.
b) Tynnere eller tykkere? Høhø. Tykkere. Men trangbuksa fra Torronto passer enda!
c)Rikere eller fattigere? Veldig mye fattigere, man sitter tross alt på to leiligheter for tiden. Dog heldigvis rikere på sikt.

18. Hva skulle du ønske du gjorde enda mer av?
Ferierte. Men når man blir rik....!

19. Hva skulle du ønske du gjorde mindre av?
Visninger!

20. Hvordan tilbragte du julen?
Med mamma, stepappa, søsken, tantebarn og Kjæresten.

21. Ble du forelsket i 2009?
Jada!

22. Hvor mange one-night stands hadde du?
Siden samme mann sover ved siden av meg sånn cirka hver natt, må nok svaret bli null.

23. Hva var ditt favorittprogram på TV?
Newton! Forklarer ting så man skjønner det. Eventuelt Dagsrevyen. (Jeg har sett Gossip Girl, Ugly Betty, Hjemme hos middag-greier på TVNorge, interiørprogram og sånt også, altså. Bare litt mer tilfeldig.)

24. Hater du noen nå som du ikke hatet på denne tiden i fjor?
Nei

25. Hvilken bok er den beste du har lest i år?
Siden flesteparten av mine bøker er under senga eller på mormors loft, er det litt vanskelig å få huskehjelp, men "Saras nøkkel" av Tatiana de Rosnay var veldig bra. Kan ikke huske at jeg leste noen helt vanvittig fantastiske bøker i 2009. Likte "The Island" og "Hjemkomsten" av Victoria Hislop fordi de hadde en del historie i seg, uten at selve handlingen var kjempefin. "Drømmehjertet" og "Senor Pellegrino" av Cecilia Samartin var også fine, men ingen helt ubeskrivelige som jeg kan komme på.

Men! Til bursdagen min fikk jeg kokeboken "Bønner og linser", og den er fin!

26. Hva var årets beste musikalske oppdagelse?
Femi kuti and the posive force på Slottsfjellfestivalen 2009, hvor det striregna i bøtter og spann og hunder og katter og det meste, men lettkledde afrikanske damer svingte med hoftene til afrikanske rytmer og gjorde alt så meget bedre.

UkuleleCompagniet var forresten også veldig artig.

27. Hva ønsket du deg – og fikk?
Ny jobb!

28. Hva ønsket du deg – og ikke fikk?
Kommer ikke på noe nå. Bedre form, kanskje, den gikk rakt nedover.

29. Hva var årets beste film?
Akkurat nå står det helt stille, men jeg husker i hvert fall japanske "Briller" er i hvert fall en film jeg husker.


30. Hva gjorde du på bursdagen din?
Spiste tapas på Delicatessen, ble litt småpussa på hvitvin og surret rundt i Oslo sentrum med Kjæresten på slep. Hadde en meget fin dag.

31. Hvilken enkeltting/-person har gjort året mye mer tilfredsstillende?
Hehe. Kjæresten. Hvis ikke jeg skriver det, får jeg alvorlige problemer på hjemmefronten (også er det jo helt sant). Og turene til utlandet, både Italia og Sorrento.

32. Hvordan vil du beskrive klesstilen din?
Noen ganger veldig kjedelig, noen ganger litt mer artig. Blomsterskjørtet fra Marseille hjelper i hvert fall på humøret!

33. Hva har holdt deg i mental balanse?
Blomsterskjørtet fra Marseille. Kjæresten. Ny jobb fra 2010.

34. Hvilken kjendis likte du best?
Tja. Husker ikke?

35. Hva i politikken har opprørt deg mest?
Jeg blir ganske oppgitt over miljøpolitikken, gitt. Og at Stoltenberg går hen og puttet inn en "oppdrettsdronning" i en fiskeriministerstilling, for så å bli "overraska" over alt mediaoppstyret. Det er ikke akkurat første gangen media driver heksejakt, og denne gangen kunne man til og med si det på forhånd.

Også irriterer det meg at FRP alltid skal uttale seg, uansett hva saken gjelder.

36. Hvem savner du?
Bestemor og farfar.

37. Hvem var den beste nye personen som kom inn i livet ditt?
Store Niese som kaller meg "Tante Mariann" med største selvfølgelig, og Bittelille Nevø som flira godt sist han så meg, står ganske høyt på lista over fine nye mennesker. Og siden jeg er ganske fornøyd med svigerforeldrene mine, kan jeg jo nevne de også.

38. Fortell en viktig livsvisdom du har lært i år?
Ehh... analyser mindre? Slapp av? Senk skuldrene? Intet revolusjonerende, men akk, så viktig.



- Mariann, kl.19:08
0 comments






 

LINKER
Mathiesens barn
Epla
Everyday people
Familien Bjønnes
Frøken Makeløs
Hannes hjørne
Ikea Hacker
Linda
Millaz
PostSecret
Storrusten
Terje
Vaffelhjerte



ARKIV
BLOGGER
Imperfektum
Feed